V současné době je v různých fázích přípravy nebo už i v realizaci několik projektů, které budou mít velký dopad na podobu dopravy v městě Brně. Jedná se o prodloužení tramvajové trati do univerzitního kampusu v Bohunicích, rozšíření velkého městského okruhu v úseku mezi Pisárky a Žabovřesky včetně přeložky tramvajové trati do tunelu a plánovanou výstavbu silničního tunelu pod Vinohrady, který je rovněž součástí VMO. Inženýrská geologie a geotechnika je tradiční obor působnosti GEOtest, a.s. a je tedy logické, že se všech uvedených projektů naši odborníci účastní, ať už se jedná o průzkumné práce nebo monitoring.

 

Nejdále je výstavba přesýpaného tunelu pro prodloužení tramvajové trati z Osové ke kampusu MU v Bohunicích. Prakticky v celé trase jsou hotové konstrukce pro zajištění stěn (podzemní stěny, zápory, kotvy, piloty) a bylo zahájeno odtěžování zeminy z profilu tunelu. Kromě sledování konstrukcí tvořících samotný tunel je monitoring zaměřen i na okolí stavby – na okolní budovy, podzemní vodu apod.

 

Odtěžování zeminy mezi podzemními stěnami, v popředí zhlaví inklinometrického vrtu

Odtěžování zeminy mezi podzemními stěnami, v popředí zhlaví inklinometrického vrtu

 

Zajištění stěn kotvenými záporami s provizorním přemostěním ulice Jihlavská

Zajištění stěn kotvenými záporami s provizorním přemostěním ulice Jihlavská

 

: Hotový strop tunelového tubusu v jižní části stavby, stavba zde probíhá v těsné blízkosti panelových domů, které jsou bedlivě sledovány

: Hotový strop tunelového tubusu v jižní části stavby, stavba zde probíhá v těsné blízkosti panelových domů, které jsou bedlivě sledovány

 

V rámci stavby I/42 Brno VMO Žabovřeská I, etapa II působí GEOtest, a.s. jako vedoucí sdružení monitoringu prováděného pro investora, kterým je ŘSD ČR. V tuto chvíli probíhají přípravné práce jako je čištění svahů a demolice, samotná stavba začne na jaře.

 

Čištění skalních stěn v blízkosti jižního portálu budoucího tramvajového tunelu, v popředí kaplička sv. Antonína. která zůstane zachována

Čištění skalních stěn v blízkosti jižního portálu budoucího tramvajového tunelu, v popředí kaplička sv. Antonína. která zůstane zachována

 

Tunel Vinohrady v Brně je teprve v projekční fázi a pro aktuálně řešenou variantu trasy tunelu je aktuálně  provádí GEOtest, a.s. předběžný geotechnický průzkum. Ten zahrnuje průzkumné vrty (až do hloubky 75 m), geofyzikální měření z povrchu i z vrtů, terénní a laboratorní zkoušky. Součástí výstupu bude, mj., i 3D model povrchu skalního podloží, což je jeden z klových faktorů ovlivňujících proveditelnost stavebního záměru.

 

Vrtací souprava v pozici průzkumného vrtu J205 na ulici Révová

Vrtací souprava v pozici průzkumného vrtu J205 na ulici Révová